Jag ska bara...

Jag är så osugen på att skriva tenta! Men jag har halva första frågan klar, lite mer, och det är totalt tre, så jag tänker att det ändå är okej med en liten paus! 
 
Den första frågan handlar om transnationella familjer och till den har vi bl.a. social rapport till vårt förfogande. Den är från 2010, och jag läste precis detta: 
 
"Många europeiska länder behöver ökad invandring för att balansera den åldrande befolkningen. Trots detta är få politiska frågor mer laddade än den om invandring, åtminstone i traditionella mottagarländer i Europa, exempelvis Sverige. [...] inför valet 2010 ser Sverigedemokraterna ut att kunna ta sig in i riksdagen – ett parti som nyligen har uttalat att ”muslimerna är vårt största hot”."
 

Mm, eller så är det rasister och nazister som begår hatbrott och kränker alla som inte är "som dem", som är vårt största hot? Eller miljöförstöringar? Eller fattigdom? Svält? Att så många känner sig otrygga? 
 
Vi behöver invandringen, sedan kan det diskuteras hur vi kan skapa en bättre integration (som inte bara går åt ena hållet, det är väl inte så konstigt att försöka mötas? Dessutom behöver "vi" inte vara mer olika "de", än vi är olika varandra), men att kalla det "hot", det känns som när barn är rädda för att äta grönsaker..
 
"- Här, det är bra för dig!
- Neeeeeeej, jag vill inte prova nåt nytt, ta bort den!!!"
 
Mm, det är ju lite gulligt när det gäller barn och grönsaker, men vuxna människor mot andra människor?
 
Seriöst, skärpning.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0