Världens godaste ingefärskakor!

Min senaste hobby är ju då att baka, så här kommer mitt favoritrecept, tror att grunden är för kolakakor om jag inte minns fel!
 

200 gram smör

1,75 dl socker

1,5 msk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

2-2,5 msk ljus sirap

2-2,5 msk riven ingefära

4-5dl vetemjöl

 

Gör så här:

 

Rör smör och strösocker till en jämn smet.

Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, sirap och ingefära.

Tillsätt vetemjölet till dess att degen går att rulla utan att den kladdar fast.

Rulla ut till en korv med ca 3-4 cm i diameter.

Skär i cm-tjocka bitar och lägg på plåt. De blir ganska mycket tunnare efter gräddning.

Grädda mitt i ugnen 175°C i ca 18-20 minuter till gyllene färg.

 

Prova!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0